Nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame en green washing in de sign branche

Nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame en green washing in de sign branche


In de sign industrie zien we de wildste claims voorbij komen over hoe duurzaam iets wel of niet zou zijn. Dit blijkt lang niet altijd ergens op gebaseerd te zijn. Gelukkig ziet de Stichting Reclame Code dat ook in en worden de regels aangescherpt. Hoog tijd om wat extra duiding te geven aan de claims.

Op 1 februari 2023 is de Milieu Reclame Code van de Stichting Reclame Code geüpdatet naar Code voor Duurzaamheidsreclame. Er was reeds een reclamecode voor duurzaamheidsclaims, echter dekte deze de lading niet meer. Vanuit Colorgreen hielden wij ons bij het adverteren met duurzaamheidsclaims, altijd aan de regels van de Autoriteit Consument en Markt uit 2010. Met ons deden sommige adverteerders dit ook, maar toch zagen wij dat de meesten niet hier maling aan hadden.

Enorm veel geld

Milieu-verantwoord ondernemen is de laatste tijd een hot topic. Er worden momenteel voorschriften opgesteld voor bedrijven en er wordt aanzienlijk geïnvesteerd om hen aan te sporen hun koolstofuitstoot te verminderen. Dit is niet alleen een kostenpost, maar er wordt ook veel geld verdiend door het bedenken van producten die bedrijven helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Het moet echter duidelijk zijn dat "pvc-vrij" niet is ontworpen om de CO2-uitstoot te verminderen. Het hoofddoel is om af te stappen van de schadelijke effecten van chloor, een milieuprobleem dat in Nederland volledig wordt overschaduwd door de problemen met koolstof en stikstof.

Claims, claims, claims

Vaak zien wij advertenties en claims van producenten die leveren aan de sign branche waarin verwezen wordt naar CO2-besparingen. Heel mooi, maar deze claims zijn vaak twijfelachtig en worden niet onderbouwd. Bijvoorbeeld, als je de levenscycli van PVC en PP naast elkaar legt, zie je dat de CO2-voetafdruk van PP niet noodzakelijk kleiner is dan die van PVC*. Zeker niet met een verschil van 80% zoals weleens wordt beweerd. Er wordt geadverteerd met "minder elektriciteit gebruikt bij productie", maar ten opzichte van wat is vervolgens niet duidelijk. Wij gaan er vanuit dat men PP en PVC vergelijkt, maar dit wordt niet expliciet vermeld. Bovendien is dit irrelevant als groene stroom wordt gebruikt. Er wordt zelfs geadverteerd met bijna 100% minder natuurlijk gas uitstoot, wat een heel eigenaardige claim is voor een PP-product dat wordt gemaakt van petrochemisch geproduceerd propeengas. Wat ons betreft zou er juist natuurlijk gas moeten worden gebruikt. Geen aardgas maar biogas. Dit is namelijk al mogelijk. Voor de CO2-uitstoot maakt het echter niet uit of de koolstof afkomstig is van fossiele brandstoffen of recent GFT.

Weer een andere fabrikant adverteert met "de coating op deze banner is biologisch afbreekbaar". Maar hoe relevant is dat Nederland? Waar we geen vuil meer storten, maar alles wordt verbrand? Wij beweren heus niet dat al deze claims volledig onwaar zijn, maar je voelt aan je vervuilde grondwater dat men probeert een groener beeld te schetsen dan dat de werkelijkheid is.

Wij begrijpen natuurlijk heel goed dat producenten deze producten graag willen verkopen. Dat juichen wij alleen maar toe, want het gaat hier om pvc-vrije alternatieven waar wij van Colorgreen een groot fan van zijn. Maar wij vinden het minstens zo belangrijk dat de eindgebruikers vertrouwen krijgen in producten die beter zijn voor ons, de natuur én de toekomst. Het vertrouwen in dit soort nieuwe producten en innovaties is namelijk precies waar het in de sign branche aan ontbreekt. Wij geloven niet dat je zieltjes wint door zomaar wat te roepen wat te mooi is om waar te zijn. Op die manier zullen er niet meer signmakers of printbedrijven overstappen naar pvc-vrije alternatieven.

Kinderschoenen

Wil je van CO2 uitstoot af? Dan moet je wel recyclen. Vooralsnog is dat de enige manier om koolstof die je uit de natuur haalt, vast te houden in materialen in plaats van los te laten in de lucht. Een materiaal als zelfklevend polypropeen draagt daar nou eenmaal niet aan bij. PP is juist goed te recyclen, maar niet zolang er nog een lijmlaag op zit. 

Helaas staat de recycling van sign materiaal in Nederland nog behoorlijk in de kinderschoenen. De lijmlaag die nodig is, krijg je slecht gescheiden van de folie. Hergebruiken wordt hierdoor erg lastig. Momenteel is daar nog geen economisch realistische oplossing voor. Dit geldt overigens ook voor banners met weefsel en coating van verschillende materialen. Je kunt er makkelijk schone elektriciteit mee opwekken maar je kunt ze (nog) niet op een impactvolle manier hergebruiken. Zeker niet op grote schaal. Toch zien wij genoeg initiatieven die hier op kleine schaal aan werken. Dit juichen wij alleen maar toe! Blijf vooral je goede werk doen! 

Wij willen iedereen adviseren om pvc-vrije printmedia aan te schaffen. Maar dan wel vanwege de echte voordelen. Niet omdat er van alles -soms ten onrechte- geclaimd wordt!




*Meestal is dit ongeveer 2095 Kg CO2 per ton PP en 1548 Kg CO2 per ton pvc (Total Global Warming Potential). Ik zie hier geen verschil van 80% in het voordeel van PP. Houdt er ook rekening mee dat in Nederland alle afval wordt verbrand. Ook pvc. Hiermee wordt dan elektriciteit opgewekt door dit koolstofaandeel te verbranden. De -meestal in het buitenland- gedolven grondstof gaat dan hier de lucht in. We importeren dus CO2. Ook uit Rusland (via China).

Omdat pvc een "low carbon plastic" is, met slechts 38% van het gewicht in koolstof is het niet erg efficiënt in het opwekken van elektriciteit. PP bestaat voor 85,7% uit koolstof en wekt dus meer elektriciteit op maar zorgt ook voor meer COx in de atmosfeer. Het scheelt wel in hoeveel aardgas / -olie / kolen gebruikt worden om elektriciteit op te wekken. Wat echter veel belangrijker is: Pvc bestaat voor 57% uit chloor. Van chloor weten we dat - zeker bij verbranding - dit enorm giftig is voor mens én milieu. 

Wij baseren alles op onderzoeken. Meer weten? Lees dan de volledige onderzoeken naar de Life Cycle Analysis van PVC en PP:

Cradle-to-Gate-Life-Cycle-Analysis-of-Polyvinyl-PVC-Resin

Cradle-to-Gate-Life-Cycle-Analysis-of-Polypropylene-PP-Resin

Colorgreen
Nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame en green washing in de sign branche
Nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame en green washing in de sign branche Geplaatst op
Lees meer
Waarom overstappen naar een pvc-vrij interieur een slimme keuze is
Waarom overstappen naar een pvc-vrij interieur een slimme keuze is Geplaatst op
Lees meer
Menu
Mijn account
Registreren
Maak bestellen nóg makkelijker!
  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Registreren
Inloggen
Or sign up here
Favorites
U heeft geen items in uw lijst.
Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Ga verder met winkelen
Filters
Taal & Valuta